W biznesie jesteśmy zmuszeni do poruszania się na tak wielu płaszczyznach, że nie ma takiej osoby będącą ekspertem w każdej dziedzinie.
Wielu z nas myśli, że na motywację do działania ma wpływ głównie wysokość wynagrodzenia.
Jest to jednak błędne przekonanie.
Ranking czynników wpływających na motywacje
Badania pokazują, że według wielu osób wysokość wynagrodzenia jest dopiero na szóstym miejscu jeżeli chodzi o ranking czynników wpływających na motywację w pracy. Ważniejsze dla większości z nas są takie czynniki jak to, czy nasza praca jest interesująca, czy jest stabilność zatrudnienia oraz możliwości rozwoju.
Często w wielu miejscach pracy stosowana jest powszechnie nam znana metoda kija i marchewki. Okazuje się jednak, że ta metoda posiada wiele wad. Gasi motywację, pogarsza wyniki, uzależnia, sprzyja zachowaniu krótkowzrocznemu. Aby motywować siebie i innych pracowników, nie trzeba wcale korzystać z tej metody.
Ważne jest pamiętanie o trzech czynnikach. Pierwszym z nich jest autonomia. Ludzie jej potrzebują, jeżeli chodzi o ich zadania, czas i cały zespół. Dając swoim podwładnym wolną rękę, aby poświęcili czas na własne projekty, dajemy im możliwość samorozwoju, osobistego i zawodowego.
Pamiętajmy o kontroli
Kontrola tak samo jak autonomia jest bardzo istotna. Kontrola prowadzi do podporządkowania, a autonomia do zaangażowania.
Dzięki takiemu sposobowi działania sprawiamy, że my i każdy inny pracownik poczuje chęć doskonalenia się w swoich umiejętnościach.
Aby praca była efektywna i motywująca, musi budzić emocje i być naszą pasją, a zadania nie powinny być dla nas ani za łatwe, ani za trudne.
Ostatnim ważnym czynnikiem, jest cel. Ludzie z natury dążą do osiągnięcia jakiegoś konkretnego celu. Zazwyczaj to nie pieniądze, tylko coś więcej co sprawia, że nasza motywacja wzrasta wraz z każdym osiągniętym celem.